ЛЕКЦИЯЛАР ЖИНАҒЫ
Глоссарии
1.
Әдістеме — педагогика
ғылымының жеке пәндерден берілетін білім көлемі мен мазмұнын негіздеп, оны
оқытудың тиімді әдістерін зерттейтін бір саласы. Тұтасынан алғандағы жас
ұрпақты тәрбиелеу мен оқыту процесінің заңдылықтарын дидактика зерттейді. Ол
заңдылықтардың жеке пәндерді оқытудағы көрінісін және әр пәнді оқытудың өзіне
ғана тән заңдылықтарын пәндік дидактика қарастырады. Бұлардың әрқайсысына тән
өзіндік ерекшеліктеріне байланысты оқыту Әдістемелері бар.
2.
Білім беру мазмұны - жан-жақты үйлесімді дамыған тұлғаны
қалыптастыруға бағытталған, педагогикалық адаптацияланған білім, іскерлік,
дағдылардың, шығармашылық іс-әрекет тәжірибесі мен эмоционалдық-жігерлік
қатынас тәжірибесінің жиынтығы немесе жүйесі.
3.
Мемлекеттік білім
беру стандарты – мемлекеттік нормалар
деп танылған және қоғам сұраныстары мен тұлға қажеттігі мен мүмкіндіктеріне сай
білім деңгейін анықтайтын негізгі көрсеткіштер жүйесі.
4.
Оқу жоспары – оқу жылының, тоқсандардың, демалыс күндерінің
мерзімін, оқытылуға тиісті оқу пәндерінің тізімін, әрбір оқу жылы /сыныптар/
бойынша оқу тәртібін және ретін, әрбір пәнге бүкіл оқу мерзімінде және апта
сайын әр пәнге бөлінетін сағаттардың мөлшерін анықтайтын нормативтік құжат.
5.
Оқу бағдарламасы - оқу пәніне байланысты білім, іскерлік,
дағдылардың мазмұнын ашатын нормативтік құжат. Оқу бағдарламасы оқу жоспары
негізінде жасалады.
6.
Оқулық – оқу бағдарламасына сай оқу пәнінің
мазмұнын жүйелі түрде баяндайтын кітап.
7.
Дидактика - («didaktikas» - оқытушы, «didasko» -
оқушы) грек тілінен аударғанда оқыту мен үйрету деген мағынаны білдіреді,білім беру мен оқыту мәселелерін зерттейтін оқыту
теориясы, педагогика ғылымның саласы.
8.
Оқыту – оқушыны білімдендіру,
тәрбиелеу, дамыту мақсатына бағытталған алдын – ала жоспарланған іс - әрекет.
Оқыту - қазіргі заман талаптарын ескере отырып, оқушы тұлғасын, білім,
іскерлік, дағдыларды меңгерте отырып, мақсатты қалаптастару мен дамыту процесі.
9.
Оқыту процесі - бұл білім беру, тәрбиелеу және дамыту міндеттерін іске асыруға бағытталған оқытушы
мен оқушыарасындағы мақсат бағдарлы өзара
байланысты іс - әрекет.
10.
Білім — адамзаттың жинақталған
тәжірибесі, заттар мен құбылыстарды, табиғат пен қоғам заңдарын тану нәтижесі. Білімді
жеке адамның игілігіне айналдыру үшін, оны
ойлау операциясы - талдау, синтездеу, салыстыру, жіктеу және жинақтау арқылы терең ұғыну қажет. Оқушы ойлау операциясына
сүйеніп, өз білімін шындыққа айналдырады.
11.
Іскерлік - алған білім негізінде
оқушылардың практикалық әрекетінің іске асырылуы. Білімсіз қандай болса да
іскерлік болуымүмкін емес.
12.
Дағды - бұл
қайта-қайта орындалатын практикалық әрекетте машықтандыру.
13.
Заңдылық дегеніміз құбылыстар мен процестер арасындағы объективті, маңызды, қажетті, жалпы, берік, белгілі жағдайда
қайталанап отыратын өзара байланыс.
14.
Дидактикалық принциптер – оқытудың негізгі мазмұнын, ұйымдастыру тәсілдерін, әдістерін
мақсатына, заңдылықтарына сай орындайтын қағидалар жүйесі.
15.
Оқытуды ұйымдастыру
формасы - оқыту процесінің мақсаттары мен міндеттерін іске
асырудағы мұғалім мен оқушылардың іс - әрекетінің сыртқы көрінісі.
16.
Сабақ – мазмұны, уақыты, ұйымдастырылуына қарай аяқталған
оқыту үрдісінің бөлігі.
17.
Сабақ- ол ұжымдық оқыту формасы, оған оқушылардың
тұрақты құрамы, шектелген оқу уақыты (45 минут), алдын-ала құрылған сабақ
кестесі, оқу жұмысын бір ғана материал төңірегінде ұйымдастыру тән.
18.
Сабақ құрылымы
- сабақтың барысында оның құрамдас бөліктерінің,
кезеңдерінің бір-бірімен ұштасып, белгілі тәртіппен жүзеге асырылуы.
19.
Оқыту әдістері -
оқытудың мақсатты міндеттеріне сай оның мазмұнын оқушыларға меңгертуде мұғалім мен оқушылардың
қолданатын амал-тәсілдері мен құралдарының жиынтығы.
20.
Оқу тәсілдері - оқыту әдісінің құрамды бөлігі немесе бір қыры, яғни
жалпы “әдіс” түсінігіне байланысты жалқы ұғым.
21.
Оқу
құрал-жабдықтары - бұл білім
алу, ептіліктерді қалыптастыру көздері. «Оқу құрал –жабдықтары» түсінігі кең
және тар мағынада қолданылады. Тар мағынада бұл түсінік оқу және
көрнекі құралдары, көрсетпе жабдықтар, техникалық саймандар және т.б.
байланысты. Ал кең мағынада оқу құрал-жабдықтары деп білім мақсатын
іске асыруға көмекші жағдаяттардың бәрі деп түсінеміз, яғни оқыту әдісі,
формасы, мазмұны, сонымен бірге оқудың арнайы бұйымдарының бәрі осы оқу
жабдықтарын құрайды.
22.
Бақылау - кең көлемде бір нәрсені тексеру деген мағынаны білдіреді.
Бақылау оқыту процесінде оқушылардың оқу әрекетіне басшылық жасау қызметін
атқарады, олардың шығармашылық күші мен қабілетінің дамуына ықпал етеді.
23.
Бағалау - оқытудың құрамдас бөлігі және қорытындылау сатысы.
Бағалау, бір нәрсенің деңгейін, сапасын, дәрежесін белгілеу. Оны оқушының
оқу-таным әрекетінде қарастырсақ оқыту процесінің міндеттерін оқушылардың
қандай дәрежеде меңгеруі, дайындық деңгейі мен дамуын, білімдерінің сапасын,
білік пен дағды көлемін анықтайтын құрал.
24.
Технология - білімдік ақпараттарды толықтырып, өңдеп, өзгертіп
ұсынудың әдістері мен құралдарының жиынтығын, қажетті құралдарды оқу үрдісінде
тиімді пайдалана отырып, оқушыларға жеткізе білудің тәсілдері туралы ғылым.
25.
Инновация - педагогикалық категория ретінде жаңғырту, жаңарту
түсінігін береді. Инновация - жаңаша ойлаудың жолы болғандықтан, оқытудың жаңа
мазмұндағы түрі.
26.
Инновациялық
әдістеме - инновациялық әдіс-тәсілдер мен дидактикалық құралдарды
қолдану арқылы білім негіздерін меңгертудің сипатын жаңа технологиялармен
толтыруға, өзгертуге бағытталған.
27.
Методология – зерттеу, әдіс, ілім деген сөздерден алынған термин
28.
Модуль - дидактикалық жетісітіктерге жету үшін алдында мақсаты,
өзіндік іс-әрекетінің бағдарламасы, жетекшілік әдістемелік жүйесі бар аяқталған
ақпарат блогі.
29.
Модуль - оқу үрдісінің өзгеруіне байланысты үнемі толықтырылып,
өзгертіліп, түрлендіріліп отыратын іріленген мазмұнды дидактикалық бірлік.
30.
Модульдік оқу - білім мазмұнын әр қырынан жетілдірудің, ұйымдастырудың
құралы мен әдісі.
31.
Мәнерлеп оқу
дегеніміз - дауыс интонациясы арқылы автордың ойын білдіру, мазмұндық
ой екпінін дұрыс қоя білу, ақырында оқығанды түсініп, кейіпкердің көңіл-күйін
сезіне оқи білу.
32.
Интонация дегеніміз
- сөйлеу сазы. Ол сөйлеудің ритмі мен үнін, дауыстың
бірде жоғарылап, бірде төмендеуін білдіреді. Интонация мына элементтерден түрады:
өз бен ой екпіні, сөйлеу қарқыны, ритмі (ырғағы), пауза (кідіріс), сазы.
Лекциялар жинағы
1-Лекция тақырыбы: «Бастауыш
мектепте көптілділікті ендіру әдістемесі»
пәніне
кіріспе.
Жоспары:
1. «Бастауыш мектепте көптілділікті ендіру әдістемесі» пәнінің мақсаты мен міндеттері
2.
Бастауыш мектепте көптілділікті ендіру әдістемесі пәнінің басқа ғылымдармен байланысы
Лекция мазмұны
«Бастауыш мектепте көптілділікті ендіру әдістемесі» пәнінің мақсаты - бірнеше
тілді меңгерген, әлеуметтік және кәсіптік бағдарға қабілетті, мәдениетті
тұлғаны дамыту және қалыптастыру. Қазақ тілі мемлекеттік тіл, ал орыс тілі мен
шетел тілдерінің бірін білу тұлғаның ой-өрісін кеңейтеді, оның «сегіз қырлы,
бір сырлы» тұлға болып дамуына жол ашады, ұлтаралық қатынас мәдениетін,
толлеранттілігін және планетарлық ойлауының қалыптасуына мүмкіндік туғызады.
Үш тілде еркін
сөйлеуге бейімделуі, өз елі сияқты шетелдік халықтардың тілі мен мәдениетінің
әдебиеті, тарихы, дүниетанымы, адамгершілігі мен діни құндылықтары арқылы
(қазақ, орыс, ағылшын және т.б.) тілдерді келешектегі кәсіби қызметінде қатынас
құралы ретінде пайдалана білуін қалыптастыру болып табылады. Бастауыш
мектептерде тілді оқыту, қарым-қатынасқа үйрету білімділік және тәрбиелік
мақсаттар қояды. Білім беру мақсаттарына жету оқушылардың дүниетанымын
кеңейтеді, жалпы ойлау мәдениеті мен білімдерінің деңгейін, өзара
қарым-қатынасын және сөйлесу мәдениетін арттырады.
Міндеттері:
- көптілді білім беру- бұл мектепте оқу
пәндерін екі немесе одан да көптілде аудармасыз оқыту;
- көптілді білім беру - оқу және оқудан тыс
жұмыстардың негізгі бағыттарын екі тілде іске асыру, педагогикалық үрдісте екі
тілді оқыту құралы ретінде пайдалану;
- әрбір мектеп бітірген Қазақстан
Республикасының азаматы қазақ, орыс, ағылшын тілдерін жетік біліп шығады;
- көптілді меңгерген оқушылар өзгермелі
кезеңде еркін әрекеттер жасауға бейім болады;
- көптілді меңгеру еңбек нарығында да жоғары
бағаланады;
- алыс және жақын шетелдерде тілдік көмекті
керек етпейді.
- оқу және оқудан тыс жұмыстардың негізгі
бағыттарын екі тілде іске асыру;
- үш тілді
жетік меңгерген, іскер, шығармашыл, дүниетанымы мол, интеллектуалды тұлға
«Көптілділік» термині (татар тілінде
– күнтеллелек, ағылшын тілінде – multilingualism, mehrsprachigeit) орыс тілінен
шыққан, қоғамда әртүрлі тілдердің таралуы, жеке тұлғалардың бірнеше тілдік
құралдар арқылы сөйлесу мүмкіндігі ретінде түсіндіріледі.
Мемлекет басшысы Қазақстан халқына
Жолдауында: “Қазақстан халқы бүкіл әлемде үш тілді пайдаланатын жоғары білімді
ел ретінде танылуға тиіс. Бұлар: қазақ тілі – мемлекеттік тіл, орыс тілі —
ұлтаралық қатынас тілі және ағылшын тілі —жаһандық экономикаға ойдағыдай кірігу
тілі”, — деген болатын. Әрбір адам өз туған халқының, өзі өмір сүретін елдің
тілін білу қажеттігі – ертеден келе жатқан қағида. Алайда, жаһандану
қалыптасқан осы қағидаға түзетулер енгізуде. Қазіргі кезде халықаралық қатынас
тілін білу қажеттігі туындап отыр. Бұл біздің жастарымыз үшін аса қажет.
Бастауыш сынып оқушысының жас
ерекшелігі ескеріліп, ертегі бойынша баяндалып, үш елден келген қуыршақтарды
сөйлету арқылы өлеңдер, әндер балаларды өздерінің таныс әлеміне – ойындар
әлеміне үйіріп әкетеді. Жоба баланы әуелі сөйлеуге, одан кейін оқуға және
жазуға үйретуді нысана еткен. Көпжылдық зерттеу көрсеткендей, ағылшын тіліне ерте
жастан оқыту балалардың жалпы және тілдік дамуын реттейді, бастауыш мектепте
тәрбиенің жалпы білімдік құндылығын көтереді, балаларды өзге ұлт мәдениетін
білуге және құрметтеуге үйретеді. Бұл оқушылардың табиғи-ғылыми ойларын
болашақта әлемдік білім жүйесінде қолдана алатындай деңгейде қалыптастыруға
мүмкіндік береді.
Қазақ тілі сабақтарында жеке
бағытталған, деңгейлік диалогтік және жобалық оқыту технологиялары қолданылады.
Қазақ тілін тереңдетіп оқыту бағдарламасын іске асыру кезінде оқушылар ауызша
да, жазбаша да грамматикалық құрылымдарды қолдана және айыра білуге
дағдыланады. Коммуникативтік мақсаттарды іске асыру барысында оқушылардың
қызығушылығын ескеруге, тілдік материалдарды дұрыс таңдауға, лексикалық сөздік
қорын молайтуға, оқутанымдық әрекеттерді өз беттерімен орындауға, жаңа
ақпараттық технологияларды қолдануға баса мән беріледі.
“Қазақ тілі үш тілдің біреуі болып
қалмайды. Үш тілдің біріншісі, негізгісі, бастысы, маңыздысы бола береді. Қазақ
тілі – Қазақстан Республикасының мемлекеттік тілі. Және оған қамқорлық та
сондай дәрежеде болады” деп сендірді. Орыс және ағылшын тілдерін оқып үйрену
білімнің, ұлттың бәсекеге қабілеттілігін шыңдай түсетін, экономикалық
мүмкіншіліктерімізді арттыратын бірден-бір тетігі дей келе, жаһандануға
бейімделуді, замана көшінен қалмай, осы үш тілдің үйлесіміне қол жеткізу арқылы
тілімізді, дінімізді, дәстүрімізді, салт-ғұрпымызды сақтап қала аламыз, — деді.
Өз ана тілінен басқа бір шет тілді
меңгерген адамның келесі тілдерді меңгеруі әлдеқайда жеңіл болатынын психолог
ғалымдар дәлелдеген. «Қандай да болмасын бір өзге тілді білетін адамға екінші
тілді меңгеру біріншіге қарағанда айтарлықтай жеңіл және тез болады. Себебі,
бірінші өзге тілді меңгергенде, адамда ана тіліне қосымша үйренуші тіл сезімі
қалыптасады, сонымен қатар, жалпы тіл ерекшеліктерін айыра білу қабілеті
дамиды, осы қабілеттің арқасында адам тек қана үйренетін тілдің емес, жалпы
тілдердің арасындағы ерекшеліктерді айыра алады» .
Тілдік пәндерді оқу барысында
оқушылар әр ұлт пен әр тілдің өзіне тән ерекшеліктерімен танысып, әр тілдің
ұлттық нормаларының көптүрлілігіне, оларды бағалауға немесе салыстыруға
болмайтынына көз жеткізеді және тілдерге тән бұл ерекшеліктерге түсіністікпен
қарай отырып, әр азамат өз бойында басқа ұлттарға деген құрметтеушілік сезімді
қалыптастырудың маңыздылығын түсінеді.
Бастауыш сынып пәндерін оқытуда
қазақ-ағылшын тілі және қазақ-орыс тілі екітілділік элементтерін біртіндеп
енгізу жоспарлануда. Көптілді білімнің дамуына байланысты қазақ-орыс-ағылшын
тілді ортаны кеңейту қажеттілігі туындайды. Халқымыздың біртуар перзенті Мағжан Жұмабаев: “...Ұлттың
ұлт болуы үшін бірінші шарт – тілі болуы. Ұлттың тілінің кеми бастауы – ұлттың
құри бастағанын көрсетеді. Ұлтқа тілінен қымбат еш нәрсе болмасқа тиіс. Бір
ұлттың тілінде сол ұлттың сыры, тарихы, тұрмысы, мінезі айнадай көрініп тұрады.
Қазақтың тілінде қазақтың сары сайран даласы, біресе желсіз түндей тымық,
біресе құйындай екпінді тарихы, сар далада үдере көшкен тұрмысы, асықпайтын,
саспайтын сабырлы мінезі – бәрі көрініп тұр. Қазақтың сары даласы кең, тілі де
бай. Осы күнгі түрік тілдерінің ішінде қазақ тілінен бай, орамды, терең тіл
жоқ,” – деп тіл жайында терең толғанған екен кезінде. Еліміз тәуелсіздік алғалы
бері жүргізіліп келе жатқан тіл саясатының арқасында қазіргі таңда мемлекеттік
тіл туралы оңды қоғамдық көзқарас қалыптасып отыр. Тіпті Отанымызда өмір сүріп
жатқан басқа ұлт өкілдерінің де мемлекеттік тілді меңгеруге деген құлшынысы
күннен-күнге арта түсуде. Бұл жағдайды қазақ тіліне көрсетіліп отырған құрмет
деп түсінуіміз қажет.
Тіл саясаты саласындағы әлеуметтік
зерттеу көрсеткіштері және Үкімет тарапынан іске асырылып жатқан шаралар,
мәселен, іс жүргізуді кезең-кезеңімен мемлекеттік тілде жүргізуге көшіру,
мемлекеттік қызметшілерге және ересек халыққа арналған қазақ тілін үйрету
курстарын ұйымдастыру, қазақ тіліндегі мектептер мен балабақшалар, жоғары оқу
орындарындағы қазақша оқытатын топтар санын арттыру, қазақ тіліне инновациялық
технологияларды енгізу және тағы басқа да маңызды шаралар – бұл саладағы
жағдайдың жақсарып келе жатқанын көрсетіп отыр.
Мемлекеттік тілдің дамуы, көп
жағдайда, өз қандастарымыздың ұлттық намысы мен жігеріне байланыстылығын атап
өтсе керек. Мемлекеттік қызметте жүрген қазақ азаматтары немқұрайлылық
танытпай, мемлекеттік тілдің мәртебесін биіктетуге белсенді атсалысуы тиіс.
Алдағы уақытта, мемлекеттік тілді меңгеруге қатысты талаптар күшейтілуі керек.
“Ана тіліміз – бізді ғасырдан ғасырға, заманнан заманға аман жеткізген бірден -
бір арымыз да, нарымыз да” деген сөзі болашақ ұрпақтың тіліміздің
құдірет-қуатын кемітпей, оның рухын биік ұстауға шақырады.
Үш тілді: қазақ тілін – мемлекеттік
тіл, орыс тілін ұлтаралық қатынас тілі және ағылшын тілін халықаралық тіл
ретінде оқып үйренуге ұмтылыс жасауы — замана талабы, болашақ ұрпаққа
қажеттіліктен туындап отыр. Бүгінгі таңда көп тілді оқыту – жас ұрпақтың білім
кеңістігінде еркін самғауына жол ашатын, әлемдік ғылым құпияларына үңіліп, өз
қабілетін танытуына мүмкіндік беретін қажеттілік. Үш тілде оқыту – заман талабы
десек, оның негізгі мақсаты: бірнеше тілді меңгерген, әлеуметтік және кәсіптік
бағдарға қабілетті, мәдениетті тұлғаны дамыту және қалыптастыру. Көптілді болу
– уақыт талабы. Тіл арқылы өсіп келе жатқан ұрпақты әмбебап, жаһандық
құндылықтарға қосу, әлемдік кеңістік пен көршілес мәдениеттер өкілдерімен
қарым-қатынас жасап, сөйлесе білу дағдыларын қалыптастыруға болады. Көптілділік
қазіргі әлемнің басты мәселесі – адамдар арасындағы келісім мен өзара
түсінушілікті шешуге көмектеседі.
Қазіргі заманда әсіресе ағылшын
тілін пайдалану қажеттілігі туып отыр: онсыз халықаралық қарым-қатынас, жаңа
технологияларды меңгеру мүмкін емес. Ғылым мен техника салаларының бірқатарында
ол біртіндеп кезінде орыс тіліне тиесілі болған кеңістікті алып келеді.
Қазақстан халқының лингвистикалық
капиталын дамыту мақсаты мемлекеттік тілге қоса еліміздегі басқа да тілдерді
оқып-үйренуді міндеттейді. Бұл
мақсаттың аясында қазақ жұртын мекендейтін халықтардың тілдерін дамыту
міндеттелген. «Өзге тілдің бәрін біл, Өз тіліңді құрметте!» деген Қадыр Мырза
Әлидің әйгілі өлеңінде лингвистикалық капиталдың негіздемесі жатыр. Өзге тілді
білсең — өрге шығасың, Өз тіліңді білсең, төрге шығасың. Орыс тілі әр елге,
ағылшын тілі әлемге есік ашады.
Бақылау
сұрақтары
1. Көптілді білім беру саясатын жүзеге асырудың перспективалары
2. Бастауыш мектепте оқыту
процесінде көптілділікті дамыту мәселелері
Ұсынылатын
әдебиеттер.
- С.Рахметова.
Бастауыш кластарда оқушылардың тілін ұстарту. А., 1997
- Әбдікәрімова Т., Рахметова С,
Қабатаева Б. Ана тілі. Оқыту әдістемесі. -А., 1999.
- Хасенов Ә. Тіл білімі.- Алматы:
Ер-дәулет, 2003.
- Нұртазин Т. Сөз құдіреті.- Астана:
Ер-дәулет, 2007.
2-Лекция тақырыбы: Бастауыш мектепте көптілділікті ендіру әдістемесінің теориялық негіздері
Жоспары:
1. Көп тілді білім – беру саясатын дамыту бағдарламары
2. Бастауыш мектепте көптілділікті ендірудің мазмұны
Лекция мазмұны
Н.Ә.Назарбаев Қазақстан халықтары
Ассамблеясының 12 сессиясында сөйлеген сөзінде: "Қазақстандықтардың жаңа
ұрпағы ең кемі үштілді болуы,қазақ,орыс,ағылшын тілдерін еркін меңгеруі
тиіс." Көп тіл білу біздің мемлекетіміздің халықаралық байланыстарын
дамытуға мүмкіндік беретін тұлғааралық және мәдениаралық қарым-қатынастардың
аса маңызды құралы болып табылады. Елбасымыз жастарға осындай талаптар қою
арқылы, еліміздің биік жетістіктерге жеткенін қалап отыр. Абай атамыз
айтқандай: «ғылымды тану үшін, орыс тілін білу керек». Бірақ қазіргі таңда
ғылымды танып, зерттеп, анықтау үшін орыс тілімен қоса, ағылшын тілін білу
қажет деп ойлаймын. Ағылшын тілі – халықаралық тіл болғандықтан, әлемде болып
жатқан жаңалықтарды тек ағылшын тілі арқылы ғана тани аламыз. Ағылшын тілін меңгеру – жастарға әлем
танудың кілті болмақ. Ол – жаһанданудың кепілі.
Көп тілді білім – беру саясатын
дамыту мақсатында елімізде әртүрлі мемлекеттік бағдарламар бар. Олар:
· ҚР Президенті 2011-2020 жылдарға арналған ҚР білім беру жүйесін дамыту
бағдарламасы;
· 2011-2020 жылдарға арналған Тілдерді дамыту иен
қолдану бағдарламасы;
· «Тілдер үшбірлігі» мәдени бағдарламасы;
Бұл
бағдарламалардың алға қойған мақсаттары:
· балабақша, мектеп, жоғары оқу орындарында көп тілді
білім беру жүйесін енгізу;
· қазақ
тілінің мәртебесін көтеру;
· мемлекеттік
мекемелерде іс-қағаздарды қазақ тілінде жүргізу;
· ағылшын
тілін меңгерту;
· орыс
тілін жетік білу;
· тілді
дамытуда компьютерлік техникаларды қолдану;
Ағылшын
тілін жетілдіру мақсатында, сол тілде жүргізілетін пәндерге арналған аудитория
заманауи сандық аудио-видео техникамен, интернет желісіне қосылған
компьютерлермен, интерактивті тақтамен және т.б. тілді жетілдіру үшін қажетті
жабдықтармен қамтамасыз етілген. Білімді ұстаздарымыздың арқасында көп тілде
оқитын топтар өз мамандығын жетік меңгеріп жатыр. Сонымен қатар,
оқытушылардың тілдерін жетілдіру мақсатында, шетелге тәжірибе алмасуға жіберіп
тұрса немесе шетелден профессорларды лекция жүргізуге шақырсақ жақсы болар еді.
Білімгерлеріміздің кәсіпқой, өз ісінің маманы болуда, оқытушылардың атқаратын
рөлі өте зор. Елбасымыз Н.Назарбаев айтқандай: Еліміздің болашағы - жастардың
қолында. Қазіргі таңда әлемдегі тілдердің рөлін ескере отырып, тілдерді
оқыту және көптілді білім берудің деңгейін жоғарылатудың маңызы өте зор.
Көптілді білім беру жүйесімен оқитын
студенттердің пәндері үштілді білім беру бағдарламасына сәйкес
қазақ, орыс, ағылшын тілдерінде жүргізіледі. Көптілді білім беру жүйесімен
білім алып жатқан студенттердің болашақта істейтін жұмыс
орны халықаралық дәрежеде болатыны сөзсіз. Қазіргі таңда елімізге ең
басты керек мамандардың бірі ол – өз мамандығын үш тілде жүргізе білуі. Бұндай
кәсіпқой мамандар тек Қазақстанда ғана емес, әлемнің әрбір шетінде жұмыс істей
алады.
Қоғамның дамуында тіл
мәселесі бұрынғы заманда да маңызды рөл атқараған. Өйткені тіл арқылы адам өз
ойын жеткізіп қана қоймай, жаңа мәліметтерді алады. Еліміздің басты заңы – Конституциямыздың
7-бабында жазылғандай, мемлекеттік тіл қазақ тілі болып табылады, сонымен бірге
мемлекеттік органдарда орыс тілі де қатар жүреді. Қазақстан көпұлтты
мемлекеттің бірі болғандықтан, «тіл мәселесі» жақсы қамтамасыз етілуі керек.
Тілдің арқасында ұлттардың арасында тыныштық, бейбітшілік орнатуға болады. Сол
себептен елбасымыз мемлекетте қазақ тілімен қатар, орыс тілінде қолдануға
рұқсат беріп отыр. Халқымыздың біртуар данышпаны Мағжан Жұмабаев: “Ұлттың ұлт
болуы үшін бірінші шарт – тілдің болуы.,” – деп тіл жайында терең толғаған.
Еліміз тәуелсіздік алғалы бері жүргізіліп келе жатқан тіл саясатының арқасында
қазіргі таңда мемлекеттік тіл туралы оңды қоғамдық көзқарас қалыптасып
отыр. Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев көптілді
білімді дамытуға баса назар аударып отыр. "Еліміздің маңызды
құндылықтарының бірі және басты артықшылығы -көпұлттылық пен көптілділік
"-деп атап көрсеткен. "Тілдерді қолдану мен дамытудың 2011-2020
жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы аясында көптілді білім беруді
қамтамасыз ету"деп те баса айтқан болатын. 2020- жылға қарай барша
Қазақстандықтар қазақ тілін,орыс тілін 95% және 25% ағылшын тілін меңгеруі
тиіс" делінген.
Көптілді білім беру жүйесі, елімізде
білім жолында көп үлесін қосар еді. Бұндай саясатты жүргізу арқылы еліміз
халықаралық аренада өзінің орнын табады. Ғылымның, техниканың дамуына көп
пайдасы тиіп, еліміз экономикалық жағынан алға басушылық байқалады, яғни
дамыған 30 елдің қатарына кірудегі басатын қадамымыздың азая беруі.
Қазақстанның дамыған 30 елдің қатарына кіру - еліміз үшін басты мақсаттардың
бірі және бұл мақсаттарды жүзеге асыру біздің яғни, жастардың қолында.
Көптілді білетін маманды дайындау
және қалыптастыру жолында жоғары оқу орнының атқаратын рөлі зор, себебі,
негізгі құндылықтар мен өмірлік қағидалар осы уақытта қалыптасады. Үш тілді
жетік меңгерген, іскер, шығармашыл, дүниетанымы мол, интеллектуалды тұлға,
болашақта да біліміне сай қоғамда өз орнын табады.
Бақылау
сұрақтары
- Көптілді білім беру – көптілді
тұлғаны қалыптастырудың негізі
- Бастауыш мектепте көптілділікті ендірудің мазмұны
Ұсынылатын әдебиеттер:
- Әбдікәрімова Т., Рахметова С,
Қабатаева Б. Ана тілі. Оқыту әдістемесі. -А., 1999.
- Хасенов Ә. Тіл білімі.- Алматы:
Ер-дәулет, 2003.
- Нұртазин Т. Сөз құдіреті.- Астана:
Ер-дәулет, 2007.
- Әлімбек Г. Қазақ тілі.- Астана:
Ер-дәулет, 2007.
- Құрманбайқлы Ш. Терминтанушы
құралы(Сөздік-оқулық) .- Астана: Ер-дәулет, 2007.
- Тіл туралы толғам.Құраст./ Д.Дүйсебай.- Астана:Ер дәулет, 2007.
3-Лекция
тақырыбы: Бастауыш мектепте
көптілділікті оқыту мәселелері
Жоспары:
1. Жай сөйлемдердің семантикалық
түрлері – көптілділіктің грамматикалық негізін қалайтын құралдар
2. Бастауыш сынып оқушылардың ағылшын тілінде ауызекі сөйлеу
Лекция мазмұны
Жай
сөйлемдердің семантикалық түрі бір атаулы функционалдық-семантикалық деңгейге
сәйкес келеді. Кез-келген сөйлеу тақырыптарын қамтамасыз етеді, сонымен қатар,
олар семантикалық-грамматикалық қатынастардың негізгі түрлерін, яғни монологтік
сөйлеудегі ойды жеткізеді.
Жай
сөйлемдердің семантикалық түрлерін анықтау барысында олардың пропозиционалдық
мазмұны ескеріледі. Функционалдық-семантикалық өріс шеңберінде сөйлемнің
иллокутивтік аспектісі жеке қарастырылады.
Көптілдікті
дамыту мақсатында сөздік қорды және сөйлеудің синтаксистік жүйесін байыту үшін
лексиканы да, грамматиканы да семантикалық блоктармен беру қажет. Белгілі бір
тақырып бойынша сөйлеу дағдысын тақырып аясында айтылған әр ойдың мазмұнына
сүйену тәсілі жақсы дамытады. ФСӨ-тің ең
сыртқы шеңберіне эксплицитті және имплицитті бағыныңқы қатынастағы сөйлемдердің
семантикалық түрлерінің комбинациялары енеді.
Көптілдікті
дамытуға бағытталған ұсынылып отырған әдіснамалық көзқарас лексикалық және
синтаксистік синонимияны бірнеше тіл құралдарын салыстыру негізінде табиғи
игеруге көздейді. Сонымен қоса, білім беру жүйесінің кез-келген деңгейінде
функционалдық лексикалық-грамматикалық материал минимумы әрбір ойды жеткізуге
негіз бола алады.
Бастауыш
мектепте осы мағыналық сипатта берілген синтаксистік бірліктер оқыту үдерісіне
енгізілсе, 6-9 жасар балалар өз ойларына сәйкес ықшамдап берілген сөздік
қорымен тақырып аясында жай сөйлемдерді құрастыра алатыны сөзсіз. Бұл
әдіскерлерге тіл дамытуға арналған материалды дұрыс іріктеуге тиімді жол деп
санаймыз. Мысалы, «Көктем» тақырыбына арналған сабақты алсақ, тақырыпшаларға
сәйкес жай сөйлемдердің типтері теріледі: «субъект және оның сипаты»; «субъект
және оның күйі (физикалық / психикалық), сезінуі, табиғаттың күйі», «бір
нәрсенің бар болуы»; «күй / қасиет және оның сипаттамасы», «субъект және оның
құбылуы / өзгеруі». Осы мағыналық типтер аясында сөйлемдер құрастырылып, олар
кішкене мәтіндерге айналдырылады. Жоғарыда сипатталған жай сөйлем негізінде
ұлғайтылатын синтаксистік бірліктер орта және жоғары буында бірте-бірте
сыныптан сыныпқа қосылатын болады.
Қазақ,
орыс, ағылшын тілдерін бастауыш мектепте оқытуда бірыңғай тақырыптық минимум
теріліп, соның негізінде бір уақыттық параллельде үш тіл сабақтарында осы жай
сөйлемдердің бірдей мағыналық типтері негізінде синтаксистік материал беріліп
отырса, оқушылар тез арада үш тілдің грамматикасын меңгеріп алады. Сөздік қоры
әр тақырып сайын өзгертіліп отырса, грамматикалық конструкциялар қайталанып
отырады.
Осы
грамматикалық материалды теруге тіл жүйесінен тыс дүниетанымдық тақырыптар
негіз болуы тиіс. Тақырып – сөйлеу ниеті (речевые интенции) - тақырыпшалар –
тақырыпшалар аясындағы кілт сөздер мен сөз тіркестері – жай сөйлемнің мағыналық
типтері оқыту бірліктері болып алынады. Жай сөйлемнің мағыналық типтері бір
тақырыптан келесі тақырыпқа ауысып жалғасын тауып отырады, лексикалық
толықтырылуы әр тақырыпта әр түрлі болады.
Бастауыш
мектепте көрнекілікке, балалар жасына лайықты жағдаяттарға сүйеніп, үш тілдің
мазмұнын де осылардың бірыңғай негізіне сәйкестендірсе, бастауыш мектепте
үштілдіктің алдыңғы сатысы меңгеріледі.
Ағылшын
тілін ерте жастан оқытудың мақсаты – оқушылардың ағылшын тілінде қарым-қатынас
жасай алу негіздерін меңгеруі болып табылады. Ерте жастан ағылшын тілін оқыту
оқушылардың коммуникативті даму біліктілігін арттырады, оқушылардың
қызығушылығын оятуға мүмкіндік береді, бірден көп тілдерде сөйлеуге мүмкіндік
алады. Ал әлемдік тіл ретінде бейресми түрде орныққан ағылшын тілін меңгеру
ұлттың бәсекеге қабілеттілігін шыңдай түседі. Қазір ағылшын тілін білу – уақыт
талабы.
Бастауыш сынып оқушылардың ағылшын тілінде ауызекі
сөйлеу қабілеттерін дамыту бағытында түрлі іс-әрекет ұйымдастыруға болады. Шет
тілі пәні бойынша оқушы ереже мен ұғымдар анықтамасын тек жаттап алғаннан гөрі,
оларды іс жүзінде саналы түрде қолдана алуы қажет. Түрлі тапсырмалар мен
жаттығулар арқылы теориялық білімді шыңдауға болады. Мысалы, белгілі бір мәтін
бойынша жұмыс істеу үшін мынадай жаттығулар беріледі. Тапсырмалары:
1. Мәтінді қатесіз, дауыс ырғағын сақтай
отырып оқу;
2. Мазмұнын түсіну;
3. Тірек – сызба сөздері арқылы баяндау;
4. Мазмұнын түсінуі бойынша сурет салып, суреттеу;
Диалогты сөйлеуде – оқушылар сұрақ –
жауап, өтініш айту, нұсқау беру және тағы басқа жұмыстары ретінде қарапайым іс
- әрекеттерді жасай алуы тиіс. Балалар бөлік элементтерден жаңа, тұтас жағдай
құрай алуы керек. Оқушылар жалпы арнаулы сұрақтарды қоя алуы, әр – түрлі
сұрақтарға жауап бере алуы, өтініш, бір нәрсемен келісетінін немесе
келіспейтіндігін білдіре алуы керек. Оқушылардың сөйлеу қарқынын өсіру қажет
және әр оқушы сөйлегенде екі репликадан айтуы қажет.
Ағылшын тілі пәні
мұғалімдері қазіргі кезде ағылшын тілін оқыту сапасын жақсарту мақсатында тіл
үйрету саласында әлемдік озық тәжірибелерді, жаңа технологиялар мен әдістерді
барынша қолдануда.
Ағылшын тілі сабағында оқушылардың
тілін дамыту, білім - білік дағдыларын қалыптастыру, сөйлеуге деген
қызығушылығын, белсенділігін арттыру мақсатында жүргізілетін жұмыстарға
төмендегідей әдістерді жатқызуға болады:
1. Ауызша әдіс – теория және фактіге негізделген білімді қалыптастыруда, үй
тапсырмасын және жаңа сабақты пысықтауда, ережелерді қайталауда пайдаланылады
2. Көрнекі әдісті – бақылау қабілетін дамыту, оқылатын мәселеге ықыласын көтеру
және оқу материалының мазмұнын көрнекілік арқылы түсіндіруде қолданылады
3. Практикалық әдіс – практикалық іскерлік пен әдетті дамыту үшін және тақырып
мазмұнына сәйкес практикалық жұмыстарды жүргізу үшін түсіндірілген материалды
оқушылардың қаншалықты меңгергенін бақылау үшін пайдаланылады
4. Іздену әдісі – өзінше ойлануды және зерттеу қабілеттерін дамыту үшін
оқушыларды тақырыпты проблемалық оқытуға әзірлеуде қолданылады
5. Индуктивтік әдіс – қорытынды жасау қабілетін дамыту күрделендіре оқыту үшін,
ойлау қабілетін қалыптастыру үшін пайдаланылады
6. Өзіндік жұмыс
әдісін – оқу әрекетінде жұмыс істеуде қабілетті дамыту және оқу еңбегінде
дағдыны қалыптастыруда жеңіл тақырыптарды өз бетінше дайындауға, дидактикалық
материалдармен тиімді жұмыс жасай білуге баулу үшін қолданылады
7. Ойын әдісі – оқушының сабаққа деген қызығушылығын оятып, белсенділіктерін
арттыра түседі, сонымен қатар оқушылардың сөйлеу - білік дағдыларын
қалыптастырады
Аталған әдістерді пайдалана отырып түрлі тапсырмалар мен жаттығуларды,
теориялық мәселелер мен қағидаларды меңгерту тиімді болып табылады.
Тілді
үйрену сабақтарында оқушылардың тыңдау, оқу, жазу, сөйлеу дағдыларын дамыту
сабақ барысында жүзеге асып отыруы тиіс және жазудан гөрі оқушылардың тыңдап
түсінуіне, сөйлеуіне көбірек назар аударылады, өйткені бұл жаста балалардың
көбі есту, көру арқылы есте сақтайды. Бастауыш сыныпта ата-аналардың көмегі де өте
маңызды. Егер олар бүгін сабақта үйренген сөздерін күнделікті үйде қайталап
отырса, келесі сабақта балалар оны ұмытпай еркін қолданатын болады. Бірақ
өкінішке орай ата-аналар арасында «ағылшын тілін білмейміз, көмектесе алмаймыз»
деушілер көп. Бұндай жағдайда мен интернетті қолдануға, сөздіктерді пайдалануға
ақыл-кеңес беремін(мысалы: google-переводчик). Сонымен қатар оқушылырдың ағылшын
тілінде ауызекі сөйлеу қабілеттерін дамыту бағытында түрлі іс-әрекет
ұйымдастыруға болады. Шет тілі пәні бойынша оқушы ереже мен ұғымдар анықтамасын
тек жаттап алғаннан гөрі, оларды іс жүзінде саналы түрде қолдана алуы қажет.
Түрлі тапсырмалар мен жаттығулар арқылы теориялық білімді шыңдауға болады.
Ағылшын
тілін үйрету барысында көбінесе әндерді, рөлдік ойындарды жиі қолдану - тілдік
қарым-қатынас құралы ретінде жаңа сөздер мен сөз тіркестерінен құрап үйренуге,
оқушының сөздік қорының көбеюіне ықпал етеді. Ән, өлең тыңдау кезінде таныс
лексика оқушы есінде тез жатталады. Шет тілінде ән айтып үйрену барысында оқушы
дыбыстарды дұрыс атап үйренеді, сөйлемге дұрыс екпін қояды. Әнмен жұмыс
барысында, рөлдерге бөліп оқығанда оқушының көңіл күйі көтеріліп, тілге деген
қызығушылығы арта түседі.
Қазір қазақстандық мұғалімдердің педагогикалық
шеберліктерін арттыруға арналған деңгейлік курстар жүріп жатыр. Сындарлы оқыту
ториясына сүйенсек, бүгінгі күні білім дайын күйінде қабылданбай, оқушылар оны
өздігімен ізденіп құрастырса, тұлғаның дамитыны, алған білімі ұзақ мерзімде
есте сақталатындығы дәлелденіп отыр. Бұл бағдарламаның негізгі қағидаларының
бірі: 1) оқытушының негізгі рөлдері: «жетекші», «ұйымдастырушы», «менеджер», 2)
сыныпқа кіргеннен бастап жақсы көңіл-күймен сабақты өткізу, т.б. Қазіргі
кезеңде пән мұғалімдерінің кеңінен қолданып жүрген тілдік жаттығуларының біріне
«Warming up» жаттығуын кіргізуге болады. Тілдік жаттығудың мақсаты – сабаққа
деген бетбұрыс туғызу. Тілдік жаттығу барысындағы мұғалімнің жылы дауысы,
сұрақтардың алдын ала ойластырылып тапсырмалардың дұрыс жоспарлануы мұғалім мен
оқушының арасындағы жақсы қарым – қатынас туғызып, алдағы сабақтың нәтижесін
жоғарлата түседі. Бастауыш сыныптың оқушылары тез шаршап кетеді, сондықтан
сергіту сәттерін қолданып отыру, оқушыларға қозғалуға, жүруге мүмкіндік беру,
әр тапсырманы 6-7 минутта орындап, тапсырмаларды түрлендіріп отыру қажет. Диалогты сөйлеуде – оқушылар сұрақ –
жауап, өтініш айту, нұсқау беру және тағы басқа жұмыстары ретінде қарапайым іс
— әрекеттерді жасай алуы тиіс. Балалар бөлік элементтерден жаңа, тұтас жағдай
құрай алуы керек. Оқушылар жалпы арнаулы сұрақтарды қоя алуы, әр – түрлі
сұрақтарға жауап бере алуы, өтініш, бір нәрсемен келісетінін немесе
келіспейтіндігін білдіре алуы керек. Оқушылардың сөйлеу қарқынын өсіру қажет
және әр оқушы сөйлегенде екі репликадан айтуы қажет. Шағын шығарма жазу
оқушылардың тек жазу, тілді түсіну, сөйлеу қабілеттерін арттырып қана қоймай әр
баланың жеке тұлға ретінде қалыптасуына себеп болады. Бұндай шығармаларды көп
уақыт алмай 5 минуттық жазу ретінде өткізу әбден мүмкін. Шығарма тыңдау
барысында диалогтағыдай баланың жіберген қателеріне емес, оның идеясына,
өмірлік тәжірибесін сипаттай білу қабілетіне көбірек назар аударған жөн.
Қазіргі кезеңде пән мұғалімдерінің
кеңінен қолданып жүрген тілдік жаттығуларының біріне «Warming up» жаттығуын
кіргізуге болады. Тілдік жаттығудың мақсаты – сабаққа деген бетбұрыс туғызу.
Тілдік жаттығу барысындағы мұғалімнің жылы дауысы, сұрақтардың алдын ала
ойластырылып тапсырмалардың дұрыс жоспарлануы мұғалім мен оқушының арасындағы
жақсы қарым – қатнас туғызып, алдағы сабақтың нәтижесін жоғарлата түседі.
Шағын шығарма жазу оқушылардың тек
жазу, тілді тусіну, сөйлеу қабілеттерін арттырып қана қоймай әр баланың жеке
тұлға ретінде қалыптасуына себеп болады. Бұндай шығармаларды көп уақыт алмай 5
минуттық жазу ретінде өткізу әбден мүмкін. Шығарма тыңдау барысында
диалогтағыдай баланың жіберген қателеріне емес, оның идеясына, өмірлік
тәжірибесін сипаттай білу қабілетіне көбірек назар аударған жөн.
Бастауыш сынып оқушыларының
сөйлеу дағдыларын қалыптастыру үшін тиімді әдістерді пайдалана отырып жаттығулар
орындатудың маңызы зор екендігін байқауға болады. Демек олардың іскерлік сөйлеу
дағдыларын белсенді ұйымдастыра отырып, тиянақты білім беру – мұғалімнің ой
ұшқырлығына, камуникативті құзіреттілігіне байланысты
Бақылау
сұрақтары
1.
Көптілдікті дамыту мақсатында сөздік қорды және сөйлеудің синтаксистік
жүйесі
2.
Диалогты сөйлеуде – оқушылар сұрақ – жауап, өтініш айту, нұсқау беру
Ұсынылатын әдебиеттер:
1.
С.Рахметова.
Бастауыш кластарда оқушылардың тілін ұстарту. А., 1997
2.
Әбдікәрімова Т., Рахметова С, Қабатаева Б. Ана тілі. Оқыту
әдістемесі. -А., 1999.
3.
Хасенов Ә. Тіл білімі.- Алматы: Ер-дәулет, 2003.
4.
Нұртазин Т. Сөз құдіреті.- Астана: Ер-дәулет, 2007.
5.
Әлімбек Г. Қазақ тілі.- Астана: Ер-дәулет, 2007.
6.
Құрманбайқлы Ш. Терминтанушы құралы(Сөздік-оқулық) .- Астана: Ер-дәулет, 2007.
7.
Тіл туралы толғам.Құраст./ Д.Дүйсебай.- Астана:Ер
дәулет, 2007.